Forsinket eller ødelagt bagage
Hvad gør du, hvis din bagage ikke er dukket op i lufthavnen, når du er ude at rejse? Eller hvis bagagen er beskadiget eller forsvundet? Vi har samlet en masse information til, hvad du skal gøre.
Hvem er ansvarlig?
Hvis din bagage er blevet forsinket, beskadiget eller forsvundet under din flyrejse, vil det være flyselskabet, som er ansvarlig. Derfor skal du huske at melde det til flyselskabet, så du søge kompensation. Du kan desuden søge erstatning via din rejseforsikring.
Forsinket eller forsvundet bagage
Hvis din bagage er blevet forsinket på flyrejsen, skal du kontakte flyselskabet i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). PIR-rapporten er bevis for, at bagagen er forsinket og er nødvendig for, at du kan få erstatning fra flyselskabet. Rapporten skal du gemme som dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt. Det er en god idé at udfylde rapporten med det samme, du er landet i lufthavnen. Ellers skal du tilbage til lufthavnen og have den udfyldt inden for syv dage.
Få dækket erstatningskøb
Hvis din bagage er forsinket eller forsvundet kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb til starten af din rejse. Erstatningskøb kan f.eks. være toiletsager, almindeligt tøj, sko m.m. Vær opmærksom på, at du selv skal lægge ud for dine erstatningskøb, så husk at gemme kvitteringerne på det, som du køber.
Anmeld til SOS International
Du kan søge om erstatning via din rejseforsikring ved at lave en skadeanmeldelse til SOS International. Her skal du uploade PIR-rapporten og kvitteringer for erstatningskøb. Du kan også kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.
Vær opmærksom på, at du ikke har samme ret til erstatningskøb på hjemrejsen, da du som udgangspunkt har adgang til de mest nødvendige ting derhjemme.
Hvornår anses din bagage som forsvundet?
Du har mulighed for at få kompensation fra flyselskabet, hvis din bagage ikke er dukket op efter 21 dage, eller hvis flyselskabet melder bagagen forsvundet.
Hvis din bagage dukker op på et senere tidspunkt, er flyselskabet ansvarlig for at levere den hjem til dig.
Ødelagt bagage – hvad gør du?
Hvis din bagage er blevet ødelagt på flyrejsen, skal du tage kontakt til flyselskabet i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport som bekræftelse på, at din bagage er gået i stykker. Rapporten er din dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt, så husk at gemme den.
Du kan klage skriftligt til flyselskabet senest syv dage efter, at du har modtaget din beskadigede bagage. Klagen skal indeholde PIR-rapporten samt kvitteringer for de erstatningskøb, som du har været nødt til at købe.
Anmeld skaden ved udrejse til SOS International
Hvis din bagage er blevet ødelagt på udrejsen, kan du søge om erstatning hos SOS International ved at lave en skadeanmeldelse. SOS International kan også kontaktes tlf. +45 38 48 92 92.
Anmeld skaden ved hjemrejse til Det Faglige Hus Forsikring
Hvis din bagage er beskadiget på hjemrejsen, skal du anmelde det direkte til os på Min side.
Hvornår kan du søge om erstatning hos flyselskabet?
Senest 21 dage efter, at din bagage skulle være dukket op, kan du gøre krav på din erstatning ved flyselskabet. Hvis du har delt kuffert med en anden person, vil I begge være berettiget til at kunne søge erstatning.
Hvor meget kan du modtage i erstatning?
Hvis du er så uheldig, at din bagage er forsvundet, kan du søge erstatning hos dit flyselskab. Det gælder også, hvis bagagen dukker op på et senere tidspunkt.
- Hvis du rejser med et EU-registeret flyselskab inden for EU eller til et land, der har underskrevet Montreal-konventionen, kan du få en erstatning på op til 10.000 kr. til at dække dine erstatningskøb. Du kan dermed få dækket dine udgifter for nødvendige ting, som befinder sig i den forsinkede eller forsvundne bagage.
- Rejser du til og fra lande, som ikke har underskrevet Montreal-konventionen, vil din erstatning være på omkring på 2.000 – 3.000 kr.
- Det samlede erstatningsbeløb vil dog ikke kunne overstige 2.000 – 10.000 kroner. Hvis du har mistet ting, som har en højere værdi, vil din rejseforsikring typisk dække det, som dit flyselskabs kompensation
Har du styr på rejseforsikringen?
Du skal kunne føle dig tryg, når du skal ud at rejse. Om du er til sol og strand eller aktiv ferie, så er det vigtigt, at du har styr på din rejseforsikring, før du rejser afsted.
Få hjælp døgnet rundt
Hvis du bliver syg eller kommer til skade på rejsen, kan du kontakte vores samarbejdspartner SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.
De har døgnåbent og kan hjælpe dig, uanset hvor i verden du er, f.eks. med at finde en lokal læge eller hospital.